Vakációs Bibliahét
Tóth Zsigmond 2008.07.15. 07:08
Vakációs Biblia Hét Hegyközcsatárban
Vakációs Biblia Hét Hegyközcsatárban
A hegyközcsatári Református Egyházközségben az idén június 30 és július 6 között bonyolítják le a Vakációs Biblia Hetet, Miklós Csaba Péter lelkipásztor irányításával.
A program keretén belül a gyerekek megismerhetik Pál apostolt és utazásait amelyeken hirdette az evangéliumot. Az utazás könnyebb megértése érdekében zenés–kézműves foglalkozással könnyítik meg a szervezők és a gyermekek munkáját.
Az elsajátítottakat vasárnap a Biblia Hét utolsó napján az Istentisztelet végén mutatják be a gyülekezetnek, a szülőknek nagyszülőknek, és bebizonyítják, hogy ők is kis Pálok, akik tovább adják a már megtanultakat azon gyerekeknek, akik nem vettek részt ezeken az alkalmakon.
A nagy melegre és a hosszú délelőttre való tekintettel, az egyházközség nőszövetségének tagjai finom szendviccsel, hideg hűsítővel és édességgel kedveskednek azoknak a gyerekeknek, akik részt vettek a foglalkozásokon.
A Presbitérium egy korábbi határozata alapján a bibliai hét összes kölcségeit, a Hegyközcsatár község területén munkaviszonnyal dolgozó személyek által felajánlott adójuk 2%-ból befolyt összegből állítják ki. Egyébként a felajánlott 2% -ot teljes mértékben a gyerekekre szeretné költeni a Presbitérium.
Az idei Vakációs Biblia Hét témáját a romániai KOEN (Keresztyén Oktatásért és Erkölcsi Nevelésért) alapítvány munkatársai dolgoztak ki. Egyébként ez az első saját készítésű programjuk az eddigi Hollandiában kidolgozott, majd magyarra fordított programok után.
Az idei téma : VÉGTELEN UTAZÁS
A hét öt napján keresztül a gyerekek végig követhetik Pál apostol útvonalát, melyen az evangéliumot terjesztette. Mivel a Szentírásból nem derül ki Pál apostol útjának vége, ezért kapta ez a program a végtelen utazás nevet.
Az ember hitélete sohasem befejezett, a hitbéli fejlődésünk is életünk végéig szükségszerű. Tudatosítani kell a gyerekekben, hogy a saját környezetükben nekik is feladatuk van a bizonyságtételre, mert az evangélium terjesztésének útja ma sem ért véget, ez egy állandó folyamat.
A program tervezői Pál apostol életnek bemutatását öt szakaszra osztották, amelyet a hét öt napján ismerhetik meg és sajátíthatják el a gyerekek.
1. - ÚTKERESÉS - Ap. Cselek. 9, 1-30
2. - VESZÉLYES ÚTSZAKASZ - Ap. Cselek. 14, 8-20
3. - ÚTI ÉLMÉNYEK - Ap. Cselek. 16, 11-40
4. - ELTERELT ÚTSZAKASZ – Ap. Cselek. 27, 1-28 , 10
5. - VÉGTELEN UTAZÁS, TANÍTVÁNYSÁGUNK TITKA - Máté 28, 1-19
No de lássuk csak, ki is volt Pál apostol?
Eredeti neve Saul (Saulus). Saul Benjámin törzséből származó izraelita, vagyis “zsidóktól való zsidó” volt (Fil.3,5. Rom.11,1) és Kisázsia Cicilia tartományának Tarzusz (Tarsus) nevű városában született, a mai Törökország területén. A hagyományos zsidó hitben nevelkedett, rabbi iskola növendéke elkötelezett farizeus írástudó volt, aki római állampolgársággal is rendelkezett, ezzel a joggal élete során sokszor élt.
A Szentírásból nem tudjuk meg, hogy találkozott-e valaha Jézussal. Az akkori zsidó teológia szerint az eljövendő Messiás felszabadítja Izráelt a római uralom alól és visszaállítja a dávidi királyságot, ezért az akkori törvények szerint istenkáromlásnak számított Jézusban Isten Fiát látni és halállal súlytották mindazokat akik Jézust Messiásnak hitték. Ezért helyeselte Saul azoknak az üldözését akik Jézus követői voltak.
Saul, mint igazi farizeus, a zsidó törvények tiszteletben tartója és alkalmazója elfogató parancsot kért és kapott a jeruzsálemi főpaptól, hogy Damaszkuszba utazhasson, ott összegyűjtse Jézus követőit és Jeruzsálembe vigye.
Elindult tehát Saul Damaszkusz felé, de útközben olyan élményben volt része, amely egész életét megváltoztatta.
Az Úr mennyei fényben jelent meg Saulnak, aki ennek láttán leesett a lóról és ideiglenesen megvakult. Egy hang szólt hozzá és rádöbbent arra, hogy az üldözött Krisztussal áll szemben. Ez egyike azoknak a csodáknak , melyeket nem lehet észérvekkel megmagyarázni.
Az Úr nem csak Saulnak jelenik meg látomásában, hanem követőjének a Damaszkuszban élő, Anániásnak is, álomban szólt hozzá és azzal bízta meg, hogy befogadja és bevezesse Sault a keresztyének sorába, akit megtérése óta Pálnak hívnak.
Hezitálva ugyan, de Ananiás végrehajtja a megbízást, amikor megtalálta Sault rátette a kezét és közölte vele: … az Úr küldött engem …, és alig, hogy elmondta ezt Ananiás, Saul szemei kinyíltak és újra látott.
Felkelt, megkeresztelkedett: Paulus azaz Pál lett a neve, majd csatlakozott a damaszkuszi keresztyén közösséghez, akikben az elején élt a félelem, hogy Pál félrevezeti őket. Pál komolyan vette az Úr iránti engedelmességet, és azonnal hirdetni kezdte a zsinagógákban Jézusról, hogy ő Isten fia a világ Megmentője.
Pál vándortanító lett és azon fáradozott, hogy zsidók és a görögök, a földön minden nép fiai Isten új képéhez a keresztyénekhez tartozzanak.
A damaszkuszi zsidók viszont felháborodtak Pál beszédén végezni akartak vele, de Jézus ottani tanítványai kimenekítették a városból. Így menekült meg és ment Jeruzsálembe, ahol az apostolok maguk közzé fogadták. Itt viszont a görög zsidók törtek az életére, újból menekülnie kellett, vándorútra kelt, így került ismét Tarzuszba, ahol átértékelte addigi tanításait és kiforrott új teológiája, megerősödött hitében.
Úgy határozott, hogy útra kel és terjeszti Jézus tanításait, Filippi volt az első római gyarmat, amelyet Pál kísérőivel elért, ezen az úton átvitte az evangéliumot Európába.
Filippi, Macedónia fővárosa volt. Pálék missziós útjuk során, így itt is először a zsinagógákat vagy azt a kultikus helyet keresték fel, ahol az istentiszteleteket megtarthatták, így kerültek a folyópartra ahol az asszonyokkal beszélgettek el. Lídia a bíborárus asszony olyan nyitottan fogadta Pálék beszédét, hogy háza népével megkeresztelkedett és az Úr tanítványává vált. Meghívta őket a házába, Pál mellé állt és segítette őt, így lett Lídia háza a keresztyén misszió első támaszpontja, valóságos testvéri közösség keletkezett. Pál később a filippieket szeretteinek” nevezi akik után vágyakozik.
Az Ige magvát sikerült jól elvetniük. Aki Istennel jár, az feltöltekezik, bátorságot kap, számára a jó ügy érdekében nem léteznek gátak. Pál tovább indul Thesszalonikibe.
A harmadik út végén a jeruzsálemi templomban tüntetés tör ki Pál apostol ellen, így esett fogságba, Cézáriába őrizték. A zsidó vezetőség vádat is emelt ellene, de Félix a római helytartó halogatta a döntést, így maradt két évig Cézáriába a börtönben.
Új helytartót neveztek ki, aki vissza akarta vitetni Jeruzsálembe, de Pál tudta, hogy Palesztinába nem kapott volna igazságos ítéletet, így élt római polgárjogával és a császárhoz felebezett, így világossá vált előtte, ha akar, ha nem Rómába kell mennie és mindenképpen meg kell jelennie tetteiért a császár előtt. Ezt az utat csak hajóval lehetett megtenni. A hosszú viszonytagságos hajóútnak hajótörés lett a vége Málta szigeténél, ahol a bennszülöttek befogadták őket, ahol Pál és csapata nagy megbecsülésben részesültek.
Ha végig gondoljuk, Pál apostol életének öt szakaszát mindegyiknek külön-külön van egy fő üzenete, lássuk:
1. – ÚTKERESÉS. – Ap. Cselek. 9, 1-30
Fő üzenete: - Isten életünk minden emelkedőjén és lejtőjén jelen van, és vele való találkozás határozza meg életünk irányát. Pál találkozott az Úrral és élete teljesen új irányt vett.
2. - VESZÉLYES ÚTSZAKASZ – Ap. Cselek. 14, 8-20
Fő üzenete: - A keresztyén népszerűsége, csak Istennek tulajdonítható. Ezt vállalta Pál apostol is, Isten erejével gyógyított, de soha nem dicsekedett vele, csak Istenre fordította figyelmét, ez nem tetszett mindenkinek ezért megkövezték, de vállalta “népszerűsége” következményeit.
3. - ÚTI ÉLMÉNYEK – Ap.Cselek. 16, 11-40
Fő üzenete: - Életünkben állandóan szükségünk van pihenésre és feltöltekezésre is, a barátok közösségében adhatok és kaphatok, de útközben ellenségekkel is találkozom. A feltöltekezés ad erőt, hogy szembenézhessek a nehézségekkel.
4. - ELTERELT ÚTSZAKASZ – Ap. Cselek. 27, 1-28, 10
Fő üzenete: - Mások miatt gyakran sodródunk veszélyes helyzetbe, a veszélyből való menekülés, akkor is közösségi ügy, ha a veszélybe csak néhányan sodorták a közösséget. Gyakran nem látjuk a menekülés útját és módját, de Isten minket is felhasználhat a megoldásban. Így a katonák, rabok hajósok együtt menekültek meg Isten kegyelméből Pálért.
Mivel a Szentírásból nem tudjuk meg Pál életének végét, ezért csak következtetni tudunk arra, hogy tovább indult Rómába és a misszió ma is folytatódik.
5. – VÉGTELEN UTAZÁS, TANÍTVÁNYSÁGUNK TITKA – Máté 28, 1-19
Fő üzenete: - Tanítványnak lenni azt jelenti, hogy felismerem hogy Jézus nélkül nem visz sehova az életem, és hogy feladataim vannak a világban. Isten lelki ajándékokkal készít fel a munkára. A legközelebbi és legtávolabbi felebarátom felkeresése a misszióm.
Tóth Zsigmond - presbiter (2008.06.29)
|